آخرین اخبار

صادارت ۲۰۰ میلیون دلاری نساجی با رفع موانع به یک میلیارد دلار می‌رسد.

  علی جدی درباره مشکلات صنعت نساجی، گفت: با وجود اینکه صنعت نساجی، چرم، پوشاک، کیف و کفش بیشترین اشتغال را در کشور ایجاد می‌کنند، به گونه‌ای که حدود ۱۶ درصد اشتغال کشور مربوط به این صنایع است و بیشتر سرمایه‌گذاری انجام گرفته در این حوزه از سوی بخش خصوصی انجام گرفته اما متاسفانه به […]

اشتراک گذاری
30 بهمن 1401
کد مطلب : 1671

 

علی جدی درباره مشکلات صنعت نساجی، گفت: با وجود اینکه صنعت نساجی، چرم، پوشاک، کیف و کفش بیشترین اشتغال را در کشور ایجاد می‌کنند، به گونه‌ای که حدود ۱۶ درصد اشتغال کشور مربوط به این صنایع است و بیشتر سرمایه‌گذاری انجام گرفته در این حوزه از سوی بخش خصوصی انجام گرفته اما متاسفانه به این صنایع بی‌توجهی می‌شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: در وزارت صمت ساختار مناسبی برای حمایت از صنعت نساجی تعریف نشده است و فقط یک مدیرکل برای این حوزه در نظر گرفته شده باید به این نکته نیز توجه کرد که مدیرعامل نیز قدرت چندانی برای پیگیری امور ندارد.

وی جلوگیری از قاچاق پوشاک را یکی از راهکارهای حمایت از صنعت نساجی دانست و اضافه کرد: قاچاق پوشاک استوک از کشورهای اروپایی یا پوشاکی که در دروان شیوع کرونا خریداری نشده و اکنون به صورت کیلویی وارد کشور می‌شود، موجب آسیب به بخش صنعت نساجی شده از سوی دیگر از آنجاکه این کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، تعرفه واردات پرداخت نمی‌کنند بنابراین ارزانتر از اجناس داخلی می‌شوند بنابراین رقابت با این کالاها برای تولیدکنندگان داخلی با مشکلاتی روبه رو است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: هرچند تلاش شده با موضوع شناسه کالا مشکل قاچاق پوشاک رفع شود، اما پیگیری این اقدامات باید تسریع شود.

جدی با بیان اینکه صنعت نساجی ظرفیت صادراتی بسیار خوبی دارد و باید با تامین نقدینگی از صادارت بیشتر آن حمایت کرد، ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی این حوزه تامین نقدینگی است؛ با وجود اینکه با تامین منابع محدود می‌توان بستر رونق این صنعت را فراهم کرد اما اعتبارات لازم تامین نمی‌شود.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در حال حاضر صادارت صنعت نساجی حدود ۲۰۰ میلیون دلار است درحالیکه با تامین سرمایه در گردش، می‌توان صادرات این بخش را به یک میلیارد دلار رساند اما از آنجاکه حمایت‌های لازم از این صنعت انجام نمی‌شود، ظرفیت‌های آن مغفول مانده است.

وی به اهمیت موضوع ماشین‌آلات در صنعت نساجی اشاره کرد و ادامه داد: در داخل نمی‌توان ماشین آلات موردنیاز ابتدای زنجیره صنعت نساجی یعنی ریسندگی و بافندگی را تامین کرد بنابراین تعرفه واردات ماشین آلات که پیش از این بالا بود یکی از موانع این صنعت بود که البته مجلس این تعرفه را اصلاح کرد، با اصلاح تعرفه واردات ماشین آلات ایجاد خطوط تولید جدید یا نوسازی ماشین آلات توجیه اقتصادی خواهد داشت.

جدی تصریح کرد: بخشی از مواد اولیه موردنیاز تولید صنعت نساجی از داخل تامین می‌شود که متاسفانه انحصاری است و صادر می‌شود و به تولیدکنندگان داخلی داده نمی‌شود البته وزارت صمت اقداماتی برای رفع این مشکل انجام داده است، از سوی دیگر نیاز داخل به پنبه بیش از تولید داخل است که باید برای این موضوع نیز تدبیر ویژه‌ای در نظر گرفت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *